Marktoverzicht: euro neemt kaap van 1,20 dollar

Daan Killemaes
Daan Killemaes Hoofdeconoom Trends

De Europese beurzen hebben een belabberde dag achter de rug, ook al werden de verliezen in de loop van de namiddag getemperd tot ongeveer 1 procent dankzij een vlakke opening op Wall Street.

Kim Jong-un blies de Noord-Koreaanse crisis nieuw leven in door een ballistische raket over Japan te sturen, wat beleggers uit aandelen joeg en deed vluchten naar veilige havens, zoals overheidsobligaties en goud. Aan het economische front zette de euro zijn opmars verder, wat de winstvooruitzichten van de Europese bedrijven onder druk zet. Voor beleggers zijn beide factoren ook uitstekende excuses om winst te nemen tegen een achtergrond van vrij dure beurzen en een langere periode zonder noemenswaardige correctie. De Bel-20 sloot af met een verlies van 0,98 procent.

De euro is voor het eerst in 2,5 jaar opnieuw meer dan 1,20 dollar waard. De markten anticiperen erop dat de Europese Centrale Bank volgende week een afbouw van het expansieve geldbeleid aankondigt, zeker nu ECB-voorzitter Mario Draghi vorig weekend in Jackson Hole geen opmerking maakte over de stijgende euro. Tegelijk denken de markten dat de Amerikaanse centrale bank een volgende renteverhoging en een beginnende afbouw van het balanstotaal zal uitstellen, omdat de Amerikaanse economie de jongste maanden niet kan overtuigen en omdat de inflatie hardnekkig laag blijft. Het Amerikaanse consumentenvertrouwen wist in augustus wel te stijgen.

De mediabedrijven zitten in de hoek waar de klappen vallen. Vandaag stuurde het Duitse televisiebedrijf ProSiebenSat.1 (-14,6%) een omzetwaarschuwing uit. In dit derde kwartaal zou de omzet bij de Duitstalige tv-activiteiten met ongeveer 5 procent dalen op jaarbasis door een tegenvallende advertentiemarkt. Voor het vierde kwartaal rekent ProSiebenSat.1 op een herstel van de markt. Over heel 2017 zou de Duitse advertentiemarkt stagneren, terwijl eerder op een groei van 1,5 tot 2,5 procent gerekend werd. De groepsomzet zou dit jaar met bijna 10 procent toenemen bij een iets hogere bedrijfswinst. Het wedervaren bij ProSiebenSat.1 bevestigt dat de traditionele reclamebestedingen in het slop zitten. Vooral de grote producenten van consumentengoederen, zoals Kraft Heinz, Unilever, Procter & Gamble en Nestlé, laten het afweten. Ook ander mediabedrijven gingen vandaag onderuit op de beurs, zoals RTL Group (-5,3%), dat morgen met halfjaarresultaten komt.

Als jonge biotechbedrijven hun resultaten bekendmaken, dan kijken beleggers in de eerste plaats naar hoeveel cash er verbruikt wordt. Bij het Waalse Celyad (-4,5%), dat immunotherapieën tegen kanker ontwikkelt, is het niet anders. In de eerste helft van dit jaar daalde de kaspositie met 13,8 miljoen euro, waardoor nog 68,8 miljoen euro in kas zit. Dat is volgens Celyad voldoende om de kosten en de investeringen tot de eerste helft van 2019 te financieren. Celyad wil de laatste klinische testfase van haar belangrijkste middel zelf uitvoeren.

Spadel (+1,99%) ontsnapte vandaag aan de verkoopgolf dankzij sterke halfjaarcijfers die het waterbedrijf gisteren nabeurs bekendmaakte. De omzet steeg met 18 procent, en zonder rekening te houden met de overname van de Bulgaarse sectorgenoot Devin eind 2016 verkocht het bedrijf 7 procent meer. De bedrijfswinst steeg zelfs met 61 procent, of met 41 procent zonder de bijdrage van Devin. De verkoop werd gestuwd door het mooie weer in mei en juni en door de doorbraak van aromatische waters. Spadel zegt de groei te kunnen doortrekken in dit halfjaar, al staan de prijzen onder druk door de prijzenoorlog bij de supermarkten. Over heel 2017 zou de vergelijkbare winst op hetzelfde niveau als in 2016 moeten landen. Woensdag publiceert Balta zijn halfjaarcijfers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content