Problemen met uw vlucht: wat zijn uw rechten?

© Belga Image
Roel Van Espen medewerker Trends

Plant u voor de zomervakantie een vliegreis naar de zon? Wat als uw vlucht vertraagd, overboekt of geannuleerd is, of wanneer er problemen zijn met uw bagage? Een onlinemodule vertelt u waar u recht op hebt.

Ondervindt u problemen met uw vlucht? Weet dan dat de Europese regels voor de passagiersrechten van toepassing zijn op elke vliegreis vanuit een EU-land met een Europese of niet-Europese luchtvaartmaatschappij. Dat is ook het geval voor alle vluchten van Europese maatschappijen die aankomen in een EU-land. De consumentenrechtenorganisatie ECC België verzamelt uw rechten op haar website.

Maar het is niet altijd even duidelijk waarop u precies aanspraak kunt maken. Daarom werd onlangs de onlinemodule ‘Bereken je vergoeding’ op poten gezet. Daarmee ontdekt u snel en eenvoudig of u recht hebt op een compensatie bij problemen met een vliegreis, en over welke soort compensatie het precies gaat. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen vertragingen, overboekingen, annuleringen (eventueel door een staking) en problemen met uw bagage.

Een voorbeeld

Stel, uw vlucht tussen Brussels Airport en Ibiza met een Europese vliegmaatschappij wordt geannuleerd. De module vertelt u dat de maatschappij in dat geval verplicht is u deze drie opties aan te bieden:

· U mag een terugbetaling van de tickets vragen voor het deel van de reis dat u niet heeft kunnen voltooien. Weet wel dat u dan geen recht hebt op een compensatie voor eten, drinken of een accommodatie.

· U mag een omboeking van uw reis eisen, zodat u toch nog zo snel mogelijk aankomt in Ibiza. In dat geval heeft u recht op eten en drinken, in verhouding tot de duur van de vertraging. Krijgt u geen vouchers of drank en een maaltijd? Houd uw kassatickets dan bij.

· U mag terug naar huis keren. Daarna neemt u contact op met de vliegmaatschappij om een nieuwe vlucht te boeken tegen dezelfde voorwaarden als die van uw oorspronkelijke reis.

Compensatie

In bovenstaand scenario hebt u recht op een compensatie van maximaal 250 euro. Hoeveel u precies krijgt, is afhankelijk van het tijdstip waarop u geïnformeerd werd over de annulering en de eventuele nieuwe vertrek- en aankomsttijden. Goed om weten is dat het maximumbedrag afhankelijk is van de afstand van uw vlucht:

· 250 euro voor vluchten tot 1500 kilometer

· 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 kilometer binnen de Europese Unie en voor vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer buiten de EU

· 600 euro voor alle andere vluchten

Let wel, de luchtvaartmaatschappij moet die vergoeding niet betalen wanneer de annulatie te wijten is aan buitengewone omstandigheden of overmacht. Ligt bijvoorbeeld een zware storm, sneeuw, een vulkaanuitbarsting of een staking aan de oorzaak, dan gelden de compensatieregels in principe niet. Een technisch probleem wordt niet altijd beschouwd als overmacht.

Wat moet u doen?

Blijkt uit de module dat u recht hebt op een compensatie? Maak uw claim dan kenbaar bij de betrokken luchtvaartmaatschappij. Dat kan via de website, per e-mail of via de post. Deze voorbeeldbrief helpt u bij de formulering van uw verzoek bij een vluchtvertraging. Gaat u niet akkoord met het antwoord van de maatschappij, dan kan ECC België u gratis helpen bij het zoeken naar een minnelijke schikking.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content