Van loopbaansparen tot de tarieven van De Lijn: dit verandert vanaf 1 februari

© iStock

Vanaf 1 februari gelden een aantal nieuwe maatregelen en tarieven. Een overzicht.

Systeem van loopbaansparen gaat van start

Bedrijven kunnen hun personeel de mogelijkheid geven om vakantiedagen over de jaren heen op te potten en te gebruiken wanneer ze dat opportuun vinden. De regeling treedt op 1 februari onveranderd in werking, omdat vakbonden en werkgevers er niet in slaagden een alternatief systeem uit te werken. De maatregel past binnen het Werkbaar en Wendbaar Werk van minister Kris Peeters, en zou normaal al in augustus vorig jaar in voege zijn getreden.

Van bank veranderen wordt eenvoudiger

De nieuwe dienst ‘Bankswitching’ maakt het vanaf 1 februari makkelijker om van bank te veranderen. Consumenten zullen vanaf dan niet langer hun nieuwe rekeningnummer moeten meedelen aan schuldeisers die met domiciliëring werken of aan terugkerende betalers, zoals bijvoorbeeld de werkgever. De nieuwe bank zal dit regelen via Bankswitching.

Bankswitching werkt daarnaast samen met de nieuwe bank om, onder meer, betaalkaarten te schrappen en de vorige zichtrekening te vereffenen en het saldo over te zetten naar de nieuwe bank.

Tarieven De Lijn en NMBS gaan omhoog

Op 1 februari gaan naar jaarlijkse gewoonte zowel bij de NMBS als De Lijn enkele tarieven omhoog. De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB verhoogt zijn tarieven niet.

Bij de NMBS slaan de prijzen van abonnementen op met 2,49 procent. Een standaardbiljet wordt dan weer gemiddeld 0,94 procent duurder. Het goedkoopste biljet kost vanaf februari 2,3 euro (in plaats van 2,2 euro). Het seniorenbiljet (heen- en terugreis voor 65-plussers in tweede klasse) gaat van 6,2 naar 6,5 euro. Een forse prijsverhoging is er voor de Go Unlimited van een week, een pass voor -26-jarigen om onbeperkt te reizen tijdens schoolvakanties. Die wordt een kwart duurder: 15 euro. De prijs voor een Go Unlimited van een maand blijft gelijk op 25 euro.

Een aantal tarieven veranderen dan weer helemaal niet, zoals de Go Pass 10, de Rail Pass en de fietsdagkaart.

Bij De Lijn blijven de prijzen voor de losse tickets ongewijzigd. Een klassiek papieren biljet voor 60 minuten reizen met bus of tram zal dus ook na 1 februari 3 euro kosten, een sms-ticket 2,15 euro en een m-ticket (via de smartphone) 1,8 euro. Er bestaan inmiddels al verschillende apps om de m-tickets te kopen.

De Lijnkaart voor 10 ritten wordt op 1 februari wel 1 euro duurder en zal dan 16 euro kosten, al lanceert De Lijn tegelijk een digitaal alternatief, de m-card, waarvan de prijs op 15 euro blijft. Die digitale Lijnkaart zal de reiziger kunnen aanschaffen via een app op de smartphone. Abonnementen zoals de Buzzy Pazz en de Omnipas worden geïndexeerd.

In groep reizen wordt ook duurder. Momenteel bestaat er nog een groepsbiljet van 1,25 euro per persoon voor groepen van 5 tot 44 personen die allemaal hetzelfde traject afleggen. Dat wordt vanaf 1 februari 1,30 euro per persoon en de groep zal uit minstens 10 personen moeten bestaan.

Meer betalen aan péages in Frankrijk

De tarieven voor het gebruik van de Franse snelwegen gaan op 1 februari met 1,03 tot 2,04 procent de hoogte in. De prijzen stijgen sterker dan in 2016 en 2017, toen ze gemiddeld met 1 procent stegen.

De tarieven stijgen door een toepassing van de inflatie en de contracten die al jaren bestaan tussen de Franse staat en de bedrijven die de tarieven innen. Elk jaar worden de tarieven herzien.

Partner Content