Uit een recent onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat niet alle chauffeurs hun wagen goed voorbereiden op de winter. Zo laat slechts één derde van de bestuurders een winteronderhoud van hun wagen doen. Onrustwekkend is dat slechts één bestuurder op acht nooit zijn bandenspanning nakijkt. Daarom lanceren het BIVV en TRAXIO - de werkgeversfederatie voor garagebedrijven - met de winter in aantocht een campagne. Die wil de aandacht van de automobilisten vestigen op het belang van de onderdelen die de basis vormen van de actieve veiligheid van een voertuig.

Kijk de autobanden na

Het raakvlak van je auto met de weg is zo groot als vier postkaarten. De wettelijke minimumdiepte van een bandenprofiel bedraagt 1,6 mm, maar het is ten zeerste aanbevolen om de banden te vervangen wanneer het profiel nog maar 3 mm is. Zo is de afwatering van banden met een profieldiepte van 3 mm (38% van de initiële diepte) ongeveer 75% minder dan bij nieuwe banden. Hoe lager de buitentemperaturen, hoe lager ook de bandenspanning. Als de druk in de band 2 bar is bij 20° C, is ze maar 1,8 bar bij 0°C. Denk eraan als je de bandenspanning controleert.

Je kan ook kiezen de winter te overbruggen met de plaatsing van winterbanden. Door hun specifieke rubbersamenstelling hebben winterbanden meer grip op de weg bij temperaturen onder 7° Celsius. Bovendien is hun profiel meer aangepast om regen of sneeuw te evacueren.

Gemiddeld kosten vier winterbanden 500 euro en kost een extra set velgen voor de banden minstens 200 euro. Laat de kostprijs geen excuus zijn; als je de banden eenmaal hebt gekocht, zit je bij een jaarlijks gemiddelde van 15.000 kilometer goed voor vijf jaar. Bovendien gaan je zomerbanden langer mee. Laat je niet verleiden om sneller te rijden met winterbanden in winterse omstandigheden. Vermijd een vals gevoel van veiligheid.

Breng je wagen binnen voor een winteronderhoud

Laat je garagist speciaal aandacht besteden aan volgende elementen.

De remmen

De remmen krijgen continu af te rekenen met vocht, zout, stof en andere onzuiverheden en kunnen minder goed gaan werken wanneer ze niet om de 10.000 tot 20.000 km gecontroleerd worden, afhankelijk van de verkeersomstandigheden (stad, autosnelwegen,...). Met versleten remmen vergroot de stopafstand, met alle gevolgen van dien.

De schokdempers

Bij een snelheid van 50 km/u, vergroot een half versleten schokdemper de remafstand met 2,6 m bij droog weer en met 6 m bij regenweer of met ABS. Bovendien vergroten half versleten schokdempers de kans op aquaplaning met 15 procent en verminderen ze de stabiliteit in bochten met meer dan 10 procent. Tenslotte kunnen ze ook de basis liggen van een slechte zichtbaarheid, onregelmatige verlichting en verblinding van de andere weggebruikers

De ruitenwissers

Het nazicht van de rubberbladen is heel eenvoudig en moet regelmatig gebeuren, wil men een goede zichtbaarheid behouden. De bladen moeten vervangen worden als ze lawaai maken of als er strepen of vuil op de voorruit te zien zijn. Het rubber kan door verschillende oorzaken aangetast worden. Dit gebeurt wanneer de buitentemperatuur zeer hoog is, maar ook bij vorst of vervuiling.

Het is ook belangrijk om de voorruit, de achterruit en de achteruitkijkspiegels te reinigen, want indien deze vuil zijn, kunnen ze het zicht tot 30 procent verminderen. Het ruitenwisservloeistofreservoir moet steeds vol zijn en in de winter moet er antivriesmiddel toegevoegd worden.

De lichten

In het donker zien we twintig keer minder scherp dan overdag. Alleen koplampen die in goede staat zijn en correct afgesteld zijn, laten de bestuurder toe om gevaren tijdig op te merken en er gepast op te reageren. Met behoorlijke verlichting is het trouwens meer ontspannen en minder vermoeiend rijden. Vooral de bestuurder zelf heeft er dus baat bij dat zijn koplampen goed werken.

Als de lichten te laag zijn afgesteld, zal de verlichting minder sterk zijn; indien ze te hoog zijn afgesteld, zal de verblinding van de tegenliggers groter zijn dan normaal! Het is dus noodzakelijk om de lichten van je voertuig regelmatig door een vakman te laten nakijken.