"Bij het afsluiten van een woonkrediet krijgen consumenten van de bank vaak een lagere rentevoet op voorwaarde dat ze meerdere producten afnemen van dezelfde groep, bijvoorbeeld een schuldsaldo en/of brandverzekering vaak aan veel te hoge premies. De consument dient te beseffen dat hij hierdoor feitelijk verplicht is om de verzekeringen voor de volledige duurtijd van het woonkrediet aan te houden", aldus Kelly Schamphelaere, directeur van FVF.

Hogere rentevoeten

Consumenten hangen daardoor gemiddeld 20 tot 30 jaar vast aan een voor hen vaak nadelig verzekeringscontract. "Het jaarlijkse opzegrecht voor verzekeringen, een belangrijk principe dat de wetgever inbouwde in het kader van de bescherming en de vrije keuze van de consument, wordt hierdoor overduidelijk beknot", aldus de federatie.

Bij het verhogen van het tarief van de brandverzekering staat de consument met zijn rug de tegen de muur: hij kan zijn verzekering niet opzeggen, anders wordt hij geconfronteerd met een hogere rentevoet.

Vanaf 1 april worden kredietgevers verplicht een nieuw standaardformulier (ESIS) voor te leggen waarin informatie staat over de kosten, de rentevoet, enz... "Dit formuliertje brengt jammer genoeg totaal geen soelaas voor deze problematiek. Het onevenwicht tussen rechten en plichten blijft bestaan. De feitelijke gijzeling van de consument voor zijn verzekeringen blijft een courante praktijk", besluit Kelly Schamphelaere.